2010. január 2.

Tóth Andrej: Noto

Lévén kultúrház tulajdonos, veszem a bátorságot, hogy hülyeségeket blogoljak. A dzsezhez meg a képzőművészethez annyi a hozzáértésem, mint az átlag emberi lényeknek általában, (pontosabban a saját magam által alkotott egyelemű halmaz átlagának általában).

Úgy kerül szóba a Noto c. kép, ("Az iF kör négyszögesítése" c. kiállítás egyik legérdekesebbike), hogy Kazimir Malevicsről olvastam az imént. Művészettörténeti inditó gesztussá vált műve a Fekete négyzet fehér alapon (1913) új látásmód kiindulópontja és alapdokumentuma egyben. Maga Malevics mondja, "gyötrelmes erőfeszítéseim során, hogy megszabadítsam a művészetet a tárgyak haszontalan ballasztjától, a négyzet formájához érkeztem el és kiállítottam egy festményt, ami nem ábrázol egyebet a fehér alapon kibontakozó fekete négyzetnél.

Úgy emlékeztem, hogy a Noto négyzet alakú és fehér alapon, a valóság millió részletének haszontalan ballasztjától megszabadítva ábrázolja az emberi lét bonyolultságát. Persze a háttér nem fehér, a kép csak majdnem négyzet, viszont az árnyékok egymás felé mutatnak, ami a szép ötleteken viduló nekem vidulás. (Noto egy szicíliai falu neve, ahol a Tenger, a Nap és a képen is jelenlévő Bor segíti a művészi absztrakciót kibontakozni.)

Szóval tessék jönni az iF kultúrházba, és ha megéheznének, akkor a büfében harapjanak egy fűszeres juhtúróval töltött sült paradicsomot, pesto mártással és salátával!


(Az idézet Mándy Stefánia, Vajda Lajos c. könyvéből való)

_

Nincsenek megjegyzések: